Lau Shy Jiun D20102041863 EL-B11

Selamat Datang Ke Blog Saya @@

Hello, selamat datang ke blog saya. Ini adalah blog saya yang pertama. Ini akan menjadi tempat di mana saya berkongsi pandangan saya dan pengajaran saya dalam mata pegajaran Matematik. Saya merupakan orang baru di tapak baru ini. Oleh itu, sila bagi tunjuk ajar dan pandangan anda. Harap anda semua tidak akan teragak - agak untuk berkongsi perasaan anda dan memberi komen di sini.

Tuesday 6 December 2011

Pembahagian Masa dan Waktu

                            Mari kita menyayi

Pembahagian masa dan waktu (saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun)

a) Membahagi ukuran masa dalam satu unit dengan nombor
    satu digit yang melibatkan penukaran unit.


contoh:
1) 497 saat ÷ 7
= 71 saat
           = 1 minit 11 saat

    2) 54 minggu  ÷ 6
  = 9 minggu
             = 2 bulan 1 minggu

 3) 78 jam ÷
= 42 jam
         = 1 hari 18 jam

a)Membahagi ukuran masa gabungan dua unit dengan
   nombor satu digit yang melibatkan penukaran unit.


contoh:

  5 minit 4 saat ÷ 2
= 2 minit 32 saat



No comments:

Post a Comment